lørdag 15. desember 2012

Hentesett - Fanamønster

Endelig er hentesettet ferdig. Jeg var vel egentlig ferdig med strikkingen i oktober/november, men så var det den monteringen da... Forrige uke var mamma på besøk og da forbarmet hun seg over den ferdigstrikkede jakken, så nå er alt fiks ferdig. Tusen takk for hjelpen mamma!

Jeg var tidlig klar på at jeg ville ha et klassisk norsk mønster til vinterbabyen min, men jeg klarte ikke helt å bestemme meg for hvilket mønster jeg skulle gå for. Jeg brukte derfor i overkant av normal lang tid i garnbutikken for å finne det perfekte mønsteret. Men jeg fant det ikke. For det første ville jeg ha mønster i størrelse 0 mnd siden jeg ser ut til å ha en tendens til å få små babyer. De vokser jo altids inn i det som er for stort, men jeg vil ikke ha det alt for stort heller. Det eneste jeg fant i størrelse 0 mnd i den butikken jeg var innom var et sett i setesdalsmønster. Jeg ville ikke strikke setesdalmønsteret, men vurderte litt frem og tilbake om jeg skulle justere et annet mønster til å passe maskeantallet , men det droppet jeg. Etter mye frem og tilbake endte jeg opp med Fanamønsteret fra Sandneshefte Tema 30 - Klassikerer 0-4, jeg husker ikke helt hvorfor jeg gikk for Sandnes sin variant, men mulig det var fordi jeg så noen andre prosjekter jeg kan ha glede av senere i samme hefte. Først strikket jeg jakken i størrelse 3 mnd, så strikket jeg lua, den tilpasset jeg slik at den er ca størrelse 0-3 mnd. Så langt syns jeg at settet var veldig fint. Så skulle jeg strikke buksa, men den eneste buksa som var i heftet var veldig kjedelig, helt ensfarget. Så da strikket jeg stjernemønsteret øverst på buksa, og rutemønsteret nederst på beina. Det syns jeg utgjorde en stor forskjell, jeg er veldig fornøyd med den løsningen. Sokkene og vottene er omtrent som i heftet, men sokkene har fått litt striper og vottene har fått en lusebord. Hele settet er strikket i Lanett.





Jeg er veldig fornøyd med det ferdige resultatet og jeg er glad jeg gjorde de endringene jeg gjorde, det ble litt ekstra fint da syns jeg.

4 kommentarer:

  1. Å, så nydelig det ble, Turid.. Og selvsagt Fanamønster til en baby som har anene sine fra Bergen.. Håper babyen spiser masse og vokser og blir stor til den skal ut i den virkelige verden.. Kos deg med resten av ventetiden..

    SvarSlett
  2. Dette var et lekkert hentesett!

    SvarSlett
  3. Kjempe fint sett, fint til vinterbabyen:) Kos deg:)

    SvarSlett