søndag 1. mai 2016

Hage-oppdatering

Nå er det lenge siden forrige oppdatering. Jeg har strikket en del, men det får vente litt før jeg viser det frem. I påvente av det kan jeg vise litt av grønnsaksdyrkingen min. Det har vært veldig kaldt i trøndelag i vår, men inne har det tydeligvis vært gode forhold for dyrking. Jeg har aldri opplevd at vekstene har kommet så langt på denne tiden selv om jeg stort sett sår på samme tiden hvert år.

Det er snart ikke plass til de i kjøkkenvinduene. Tomaten trenger absolutt mer plass nå, så håper det blir varmt fremover slik at de snart kan flyttes ut. Paprikaen blir nok inne hele sesongen.

Agurken begynner å bli desperat etter å strekke på seg, og klorer seg fast i alt den får tak i. De ble sådd i slutten av februar så de har vokst fort. Nå blomstrer de og jeg ser det kommer bittesmå agurker. Disse bør nok ikke stå ute i frisk luft her, så planen er å kjøpe et drivskap å ha de i.


Urtene er sådd i to omganger. Og her har vi faktisk begynt å høste av det som ble sådd først. Alle urtene blir nok inne hele sommeren. 

Ute skjer det også litt. Krokusen jeg satte i høst presser seg frem. Det har vært så varierende temperaturer at den har ikke klart å komme i full blomst. Jeg ser at noen av de har gitt opp, og visnet før de blomstrer.

2 kommentarer:

  1. Jeg tror du må skaffe deg et lite minidrivhus ute i hagen. Det er jo så gøy å dyrke ting sjøl. Jeg har planer om en krydderhage, men snøen forsvant nettopp, så våren kom litt brått på.. Hilsen fra Inger Johanne

    SvarSlett
  2. Hei Turid, Jeg tenkte som Inger - du må være kvalifisert til et minidrivhus. Jøjje meg så mye spennende du har i vinduet. En venninne av meg er god på urter og de står i krukker ute hele sommeren. For 2 år siden hadde jeg en bassilikum. Dyrket frem på egenhånd. Den sto ute hele sommeren og var sterk og stor som en palme.. Da laget jeg mye god pesto. Prøvde meg i år igjen med frø men det gikk ikke så bra.. Men bare vent.. God helg! Klem fra Birte

    SvarSlett