søndag 28. juni 2009

Sommer

Det er liv i meg, jeg jobber bare ikke så hardt på hobbyfronten for tiden. Vi har for tiden skikkelig sommer her i Oslo, så det meste av tiden blir tilbrakt utendørs, og uten håndarbeid. Vi holder på å ordne litt i hagen, bygger ny terrasse blant annet. Derfor passer det vel bra med noen bilder fra hagen i dag, så får det komme mer hobbyoppdateringer når jeg har noe å vise frem.

Her er noen Spanske Margeritter. Jeg har ikke så mange småblomster i hagen, men disse holder stand. Jeg plantet ut en del andre planter tidligere i vår/sommer, men dessverre har jeg hatt en del Iberiesnegler her og de har forsynt seg grovt. Spanske Margeritter liker de tydeligvis ikke, så de har fått stått i fred.


Jeg har fjernet en del planter og busker etter de forrige eierne, men en Rhododendron har jeg bevart. I fjor klippet jeg den ganske kraftig ned, og det var tydeligvis lurt for i år blomstret den mer enn den har gjort de tidligere årene vi har bodd her. Bildet er tatt for et par uker siden, nå er den ganske avblomstret.



Rosebuskene til de forrige eierne har også fått hard medfart, de fleste har jeg kvittet meg med, men jeg har vel bevart fire-fem stykker. I fjor klippet jeg de grundig ned da vi skulle male huset, det stod igjen ca 10-15 cm på alle. Jeg hadde aldri trodd at de skulle overleve det, men her ser dere den ene:

I grønnsakshagen spirer og gror det også:



Snart kan jeg begynne å høste. Her en sukkerert:



Dette blir forhåpentligvis tomater:


Gulrøtter:


Her kan dere se det fine været vi har. Hvilken busk dette er vet jeg ikke.


Ellers bruker jeg sommeren til å kose meg, blant annet med en kiwimilkshake:


Jeg fant en oppskrift på denne i en bok, men siden jeg ikke hadde alle ingrediensene ble det min egen vri:
  • 1 kiwi delt i biter
  • 2 spiseskjeer sitronsaft
  • ca 1/2 dl melk (jeg hadde bare skummet melk, men det fungerte helt fint)
  • 2 ts sukker
  • 2-3 dl vaniljeis
  • kiwibiter til pynt
Bland sitronsaften og melken i en blender. Tilsett sukker, kiwi og is, kjør det i blenderen til du får en ønsket konsistens.

Ha en fortsatt fin sommer!

1 kommentar: